Мій досвід

Формування дослідницьких умінь та навичокв учнів початкових класів у ході підготовки до роботи в МАН


        В даний час широко обговорюється питання про створення умов для підвищення якості учбово-виховного процесу. Випускник сучасної школи повинен володіти практико-ориентированими' знаннями, необхідними для успішної інтеграції в соціум і адаптації в нім. Для вирішення цього завдання'задачі' необхідно відійти від класичного формування знань, умінь і навиків і перейти до ідеології розвитку, на основі особово-орієнтованої моделі освіти. (Слайд 2)

Я впевнена, що сьогодні в освітньому процесі провідну роль повинні грати творчі методи навчання. У моєму арсеналі інноваційних педагогічних засобів'коштів' і методів особливе місце займає'позичає' дослідницька творча діяльність. (Слайд 3) Вивчивши матеріали з цього питання, я прийшла до висновку, що ця технологія більшою мірою розрахована та використовується в навчанні старшокласників, чиї наочні'предметні' інтереси вже сформувалися. А початкова школа все-таки залишилася трохи осторонь. Але ж саме в початковій школі повинен закладатися'заставляти' фундамент знань, умінь і навичок 'навичок' активної, творчої, самостійної діяльності учнів, прийомів аналізу, синтезу і оцінки результатів своєї діяльності. І дослідницька робота - один з найважливіших шляхів у вирішенні даної проблеми.

Виходячи із специфіки'рішати' проблеми нашої школи, як спеціалізованого

закладу, в якому широко впроваджується робота учнів в МАН, ця форма організації навчальної діяльності стала для нас актуальною.

Тому для себе я визначила за мету: (Слайд 4)

' - стимулювати розвиток інтелектуально-творчого потенціалу молодшого школяра через розвиток і вдосконалення дослідницьких здібностей і навиків'навичок' дослідницької поведінки.

Виходячи із мети я ставлю перед собою задачі: (Слайд 5)'

- вчити'вчення' проведенню учбових досліджень молодших школярів;

- розвивати творчу дослідницьку активність дітей;

- стимулювати у дітей інтерес до різних наук;

- залучати батьків до дослідницької діяльності.

У своїй роботі я привчаю учнів до самого слова "дослідження", "досліджуємо". Досліджуючи, ми ставимо собі питання і шукаємо на нього відповідь, намітивши план дій, описуючи основні кроки, спостерігаючи, експериментуючи і зробивши висновок'висновок', фіксуємо результати. (Слайд 6)

Будь-яка дослідницька робота складається з декількох етапів: (Слайд 7)

· Визначення теми.

· Робота над вступом ( що відомо з джерел).

· Актуальність проблеми.

· Висунення гіпотези.

· Розробка мети і задач.

· Визначення дати та місця дослідження.

· Вибір методів дослідження.

· Опис роботи.

· Обгрунтування висновку та визначення перспектив (якщо дослідження не закінчується новим запитанням, це означає, що дитина не усвідомила проведену роботу)

· Використана література.

· Додатки.

Під час проведення дослідницької роботи учні дотримуються такого алгоритму дій :

1. Вибери тему.

2. Прочитай, знайди в різних джерелах про певний об'єкт.

3. Визнач, в чому полягає необхідність твоєї роботи (чим вона важлива).

4. Визнач свою думку про очікуваний результат.

Дай попередню відповідь на своє дослідження (я думаю, що...)

5. Що саме ти хочеш дослідити? Конкретизуй свою мету і задачі.

6. Запиши коли і де ти будеш досліджувати.

7. Виконай визначені завдання разом з учителем.

8. Опиши свої дії, доповни малюнками, фотографіями, схемами тощо.

9. Зроби висновки на підставі своєї поставленої мети. Коротко вислови результат свого дослідження.

10. Вкажи джерела інформації під час дослідження. (Слайд 23).

Такі чітко і зрозуміло розписані кроки допомагають учням самостійно організувати та здійснювати свою роботу.

У дослідницькій роботі тема може бути: (Слайд 8)

- фантастичною;

- експериментальною;

- винахідницькою;

- теоретичною.

Головне для вчителя під час дослідницької діяльності - захопити і "заразити" дітей, показати їм значущість їх діяльності і вселити упевненість в своїх силах, а так само привернути'приваблювати' батьків до участі в шкільних справах своєї дитини. (Слайд 9). Багато батьків ніколи не мали можливості'спроможності' брати участь в яких-небудь справах, не пов'язаних з їх професією або чисто батьківською діяльністю. Я даю, їм можливість'спроможність' зближуватися зі своїми дітьми, беручи участь в науково-дослідній діяльності. Ця робота стала для багатьох батьків

цікавою і захоплюючою справою. Вони, разом з дітьми роблять фотографії, виконують нескладні дослідження та спостереження (наприклад за вирощуванням рослин, погодними явищами), допомагають підбирати'добирати' інформацію для теоретичного обгрунтування проектів, допомагають дитині'дитяті' готувати захист своєї роботи. Результат виходить дуже цікавим, адже це загальний'спільний' інтерес і сумісна праця дитини і батьків.

Дослідницька діяльність примушує і привчає дітей працювати з книгою, газетою, журналом, що у наш час дуже важливо, тому що із власного досвіду і, грунтуючись на думці колег, я знаю, діти в кращому разі читають тільки підручники. (Слайд 10.) Вони не хочуть читати не тільки додаткову літературу з предмету, але і цікаві  твори художньої літератури і періодичних видань. Діти захоплені комп'ютером, Інтернет замінює друзів, вулицю і навіть реальний світ. Своєю роботою я прагну направити діяльність моїх учнів в потрібне і корисне для них русло. Діти поводяться по-різному: одні з якимсь азартом активно шукають інформацію для своїх досліджень в бібліотеках, інші втягують в свою роботу батьків, але є і такі, яких доводиться брати в "помічники", звертаючись до них з проханням про допомогу. "Послухай, Владислав, я знаю, що ти дуже добре володієш комп'ютером. Я ніде не можу знайти матеріал (тема), подивися в Інтернеті» і так далі. Дитина, відчуваючи свою значущість, прагне допомогти вчителеві і залучається до дослідницької роботи. Знайдений матеріал ми проглядаємо, попутно з'ясовується, що потрібно провести анкетування, дослід або експеримент, підібрати фотографії. Готовий матеріал ми разом оформляємо, і дитина готується виступати на класній годин,і або ми включаємо його виступ на одному з уроків. Зрозуміло, що теми таких робіт мають бути заздалегідь продумані вчителем'учителем', а діти повинні отримати позитивний результат.

Будь-який дослідницький проект має бути захищений. Підсумком дослідницької роботи може бути виступ на дитячій конференції. На відміну від "дорослої" конференції, тут необхідно створити "ситуацію успіху" для кожного школяра. Кожну роботу, незалежно від її якості, необхідно похвалити, щоб у дитини виникло бажання продовжувати дослідницьку діяльність. (Слайд 11). 'Самій дитині підготуватися до захисту дуже важко, тут потрібна допомога вчителя і батьків. Навіть дуже добре підготовлені діти на публіці губляться. В цій роботі їм дуже допомагає мультимедійний супровід, в якому варто відобразити'відбивати' основні моменти роботи дитини (тези)'дитяти'. А ще добре б запросити батьків, це заспокоїть учня і укріпить'зміцнить' зв'язок сім'ї і школи.

Виходячи із специфіки нашого навчального закладу за 4 роки учнями початкової ланки виконано 8 робіт:

  • «Навіщо треба мити руки» (Жмайло Владислав, 1клас 2013р.)
  • « Чому скисає молоко?» (Жмайло Владислав, 2клас 2014р. ІІ місце)
  • «Баба Яга - дивовижна героїня дитячих казок» (Філякіна Карина, 2клас 2013р.)
  • «Зубы белые нужны, зубы крепкие важны!» (Хорсун Вадим, 3клас 2014р. І місце)
  • «Вплив правильного харчування на здоров'я людини» ( Кисельова Софія,

4клас 2014р.)

  • «Вага шкільного портфеля»(Жмайло Владислав, 4 клас, 2016р., І місце на обласній конференції)
  • «Сон - запорука здоров'я».(Хорсун Дарина, 3клас, 2016р. ІІ місце на обласній конференції )
  • «Ковила - окраса степів» (Галяміна Каміла, 4 клас, 2016р. ІІ місце на обласній конференції)

В своїй подальшій роботі я планую розширити свої знання і відкрити для себе нові форми організації дослідницької діяльності на уроках і в позакласній роботі.

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно!